Database > Exhibition / Event > Stage of Maneuvers

Stage of Maneuvers

Ausstellungsinformation: Stage of Maneuvers. 2019

13.09.2019 - 12.10.2019

curated by_vienna 2019, circulation, Wien / Österreich
Gianni Manhattan, Wien / Österreich

Carefully curated is the prefabricated stream of media content by which we are constantly surrounded. The hierarchical processes of selection by and through which information is mediated and orchestrated as knowledge – a power at once real and symbolic – are determined by a complex system of strategic and political interests that shape public opinion. The exhibition Stage of Maneuvers focuses on the ways in which these processes influence and control individuals’ thoughts and behaviours, and consequentially their conceptions of identity.... Works in the exhibition also critically reflect on social profiling – the collection of personal data in order to create individual customisable information package profiles – as a powerful political instrument for control. Stage of Maneuvers presents extant and newly commissioned film and performative installations by four international artists.

Alia Farid’s Theater of Operations (or The Gulf War seen from Puerto Rico) [2017] presents a compilation of found TV foot- age recorded in the US territory of Puerto Rico that documents the 1990–1991 Iraqi invasion of Kuwait—the first televised war and one that marked a paradigm shift in terms of how war was waged. News foot- age is interwoven with TV reality-show material about three families, one of them the artist’s, that escaped the war to live in Puerto Rico. Bringing together “personal” and official narratives, Farid exposes some of the underlying political mechanisms at play in the Gulf War and media’s power to manipulate public opinion.

Claire Fontaine’s News Floor (2019) occupies the entire floor of the exhibition space, taking on the role of both the stage and the backdrop for the other works in the exhibition. Reflecting on the demate-rialisation and dislocation of information, this work alters visitors’ experiences and receptions of the show and of the other pieces on exhibition.

Gabriella Torres-Ferrer addresses decentralised and unregulated ecologies of value creation that track and commodify personal data. The data that is collected represents a powerful instrument that supplies individualised information pack- ages in the form of, for instance, advertisements. Torres-Ferrer has developed a new interactive installation that responds to and is triggered by the presence and activity of exhibition visitors and the (changing) conditions of the exhibition space over time.

Georgia Sagri presents a series of objects that are installed throughout the exhibition. Like spatial notations, they physically guide viewers through the space, suggesting a variety of scores that encourage them to overcome habitualised patterns of exhibition-viewing behaviour. This collection of modules rejects the hierarchy between objects and spatial determination, taking the form of outdoor signs that aim to shift the norm from reading as knowledge acquisition to declaration, movement, and contemplation.


Sorgsam kuratiert zeigt sich der vorgefertigte Strom von Medieninhalten, der uns sta¨ndig umgibt. Die hierarchisierende Auswahl und die Form, von der und durch die Information vermittelt und zu Wissen arrangiert wird – eine zugleich reale und zeichenhafte Macht –, sind bestimmt von einem komplexen System strategischer und politischer Interessen, welche die o¨ffentliche Meinung pra¨gen. Die Ausstellung Stage of Maneuvers richtet den Blick darauf, wie diese Prozesse das Denken und Verhalten der Menschen und ihre Identita¨tsvorstellungen beeinflussen und kontrollieren. Kritisch reflektieren die Werke der Ausstellung zudem Social Profiling – die Sammlung perso¨nlicher Daten zur Erstellung individueller Profile, um maßgeschneiderte Informationspakete bereitzustellen – als machtvolles politisches Kontrollinstrument. Die Ausstellung zeigt bestehende sowie neue filmische und performative Installationen von vier internationalen Ku¨nstlerinnen.

Alia Farids Theater of Operations (or The Gulf War seen from Puerto Rico) (2017) ist eine Zusammenstellung von Ausschnitten aus Fernsehsendungen, die im US-Territorium Puerto Rico produziert und ausgestrahlt wurden und die irakische Invasion in Kuwait 1990/91 dokumentierten – den ersten im Fernsehen u¨bertragenen Krieg, der einen Paradigmenwechsel in der Kriegsfu¨hrung markiert. Nachrichtensendungen sind verwoben mit Ausschnitten aus Reality Shows u¨ber drei Familien, u.a. die der Ku¨nstlerin, die vor dem Krieg nach Puerto Rico flu¨chteten. In der Verbindung der „perso¨nlichen“ und offiziellen Narrative sowie den ihnen zugrundeliegenden, konstitutiven politischen Mechanismen thematisiert Farid, wie mediale Berichterstattung als meinungsbildendes Instrument verwendet wird.
Claire Fontaines News Floor (2019) kleidet die gesamte Bodenfla¨che des Ausstellungsraums in Zeitungspapier. Als Bu¨hne und Hintergrund der Ausstellung beeinflusst die raumgreifende Installation subtil die Rezeption der einzelnen Werke wie die Ausstellungserfahrung als Ganzes. Die Installation verbildlicht die u¨berwa¨ltigende, dematerialisierte Informationswolke, die uns sta¨ndig umgibt und unser Denken und Handeln beeinflusst.

Gabriella Torres-Ferrer bescha¨ftigt sich mit modernen, dezentralisierten und unreglementierten Wertscho¨pfungso¨kologien. Kritisch reflektiert sie das digitale Sammeln perso¨nlicher Daten zur kommerziellen Verwertung und um Konsumverhalten zu steuern. Torres- Ferrer zeigt eine neue interaktive Installation, die auf die Anwesenheit und Aktivita¨t der Ausstellungsbesucher*innen reagiert.

Georgia Sagris Arbeit umfasst eine Reihe u¨ber den Ausstellungsraum verteilter Objekte, die wie Notationen, welche Besucher*innen durch den Raum leiten, potenziell verschiedene Bewegungsabla¨ufe suggerieren und so dazu anregen, etablierte Verhaltensmuster zu u¨ber- winden. Die Modulsammlungen verweigern sich einer eindeutigen, hierarchisierenden Vorstellung des Verha¨ltnisses zwischen Objekten und ihrer ra¨umlichen Bestimmung. Anhand von Schildern vera¨ndert sie das normative Versta¨ndnis vom Lesen als einer Form der Wissensgewinnung hin zu einer Deklarations-, Bewegungs- und Kontemplationsform.


Anna Goetz
Editing (English): Penaloza Patzak & So. Translation (German): Thomas Stockinger


[Quelle: curatedby.at]

READ MORE


show all
close all
+
Participants
[5]

No result

+
Archival documents
[1]

     

last modified at 28.11.2019


Art and Research Database - basis wien