Database > Exhibition / Event > Monica Bonvicini. Stagecage

Monica Bonvicini. Stagecage

02.09.2021 - 30.10.2021

Galerie Krinzinger, Wien / Österreich

".... Um 1450 vergleicht der italienische Bildhauer, Ingenieur, Architekt und Architektur-theoretiker Filarete (eigentlich Antonio di Pietro Averlino, * um 1400 † um 1469) den Architekten mit einer Mutter, die ein Kind – das Geba¨ude – empfa¨ngt und zur Welt bringt. ‚Wenn diese Geburt vollendet ist, d.h. wenn er in Holz einen kleinen Reliefentwurf der endgu¨ltigen Form gemacht hat, gemessen und proportioniert fu¨r das fertige Geba¨ude, zeigt er ihn dem Vater.‘ In dieser Scho¨pfungsfabel wird der ‚Vater‘ als Ma¨zen dargestellt, und wie Platons Demiurg oder Handwerker erschafft der Architekt nicht ein komplettes Geba¨ude, sondern sein Modell in maßstabsgetreuem Relief...." *

Wien, 10. August 2021 Die Galerie Krinzinger freut sich, die erste Einzelausstellung von Monica Bonvicini in ihren Ra¨umlichkeiten anku¨ndigen zu ko¨nnen.

Der Titel der Ausstellung STAGECAGE ist ein Wortspiel, abgeleitet von der Ausstellung StageCraft an der Columbia University. Diesen Titel tragen auch die neuen Skulpturen, aus Aluminium gebaute Modelle von Familienha¨usern. In unterschiedlichen Konstellationen konzipiert, hallt in ihnen die architektonische Installation As Walls Keep Shifting, 2019 nach. Zusammengehalten durch Klammern und Ledergurte erzeugen sie ein beunruhigendes und bea¨ngstigendes Narrativ, das im starken Kontrast zu der scharfkantigen und genauen Struktur der Modelle steht. Sie verdeutlichen Monica Bonvicinis ku¨nstlerische Auseinandersetzung mit Architektur und der ihr innewohnenden Beziehung zu Geschichte, Erinnerung und Machtausu¨bung. Die Skulpturen sind Bu¨hne und Inszenierung zugleich. Sie untersuchen die Verschra¨nkung von Orts- und Sinnstiftung. Bonvicini nimmt den Akt des "Hausbauens" als ku¨nstlerische U¨bung und fu¨llt ihn mit feministischem Begehren und humorvollen Phantasien auf, wobei sie die Formen und Konzepte sta¨ndig verschiebt. Die kahle Beschaffenheit der Struktur offenbart sowohl den Anfang als auch das Ende der Architektur; sowohl die metaphorische Konstruktion aller Geba¨ude, als ha¨usliche, habituelle und sozial regulierende Ra¨ume.

Das Gewicht von Heimat verdeutlicht sich auch in den neuen Muranoglas Skulpturen Come on Home, 2021. Die Ku¨nstlerin bedient sich fu¨r den Titel der Arbeit an den Lyrics von Aretha Franklins bekanntem Lied Chain of Fools, in dem eine emotionale Entta¨uschung vermeintliche Sicherheit in der Stimme des Vaters findet.

Die gespru¨hten Zeichnungen von Never Tire, 2020 sowie die großformatige Installation Be Your Mirror, 2020 oder die Skulptur Stagecage, 2021 sind Reflexion und Fortsetzung von Bonvicinis Bescha¨ftigung und Erforschung der Etablierung des privaten Raums im Allgemeinen und seiner Diskrepanzen, wie Isolation, ausgrenzende Dynamik, o¨konomischer Beziehungen sowie das Aufkommen reaktiona¨rer Gefu¨hle.

In der Arbeit Be Your Mirror, dient die Architektur der Galerie, im weiteren Sinne die Architektur des Museums, als Ausgangspunkt, um u¨ber ihre eigene Funktion zu reflektieren. Das klare Abbild der Galeriebesucher*innen im polierten Aluminium erinnert daran, dass alles, was gla¨nzt, Produkt harter, kontinuierlicher Arbeit und Pflege ist.


“…. Writing around 1450, the Italian sculptor, engineer, architect and architecture theoretician Filarete… compares the architect to a mother who conceives and gives birth to a child—the building. ‘When this birth is accomplished—that is, when he has made in wood a small relief design of its final form, measured and proportioned to the finished building—he then shows it to the father.’ In this fable of creation, the ‘father’ is represented as the patron, and like Plato’s demiurge, or craftsman, the architect does not create a complete building, but rather its model in scale relief” *

Galerie Krinzinger is pleased to announce the first solo show of Monica Bonvicini in its main gallery’s space.

Vienna, August 10, 2021

The title of the show STAGECAGE is a play on words originated from the exhibition StageCraft at Columbia University and also the title of the new sculptures, aluminium models of family houses. Arranged in different constellation they echo the architectural installation As Walls keep Shifting, 2019. Held together by leather belts, decorated with knots of watches they create an uncanny narrativity that clashes against the exceptionally perfect and cool cuts of the aluminium structures. It explicates Monica Bonvicini’s artistic involvement with architecture and the intrinsic relationship it has to history, memory and exertions of power. The sculptures on mirror tables are both stage and staged, they investigate the entanglement of place- and identity-making. Bonvicini takes the act of “building a house” as an artistic exercise filling it up with feminist desires and witty fancies, permanently shifting its forms and concepts. The bare nature of the structure reveals both the beginning and the end of architecture; both the metaphorical construction of all buildings, as domestic, habitual, and socially regulating spaces.

What is the meaning of home is also visible and literally replicated in the new Murano glass sculptures Come on Home, 2021. The artist takes the title from the lyrics of Aretha Franklin well known and powerful song Chain of Fools, in which an emotional displacement finds an apparent assurance in the father’s voice. From the sprayed drawings of Never Tire, (2020) to the large-scale installation Be Your Mirror, 2020 to the new sculptures Stagecage, 2021 the show offers a reflection on the continuous involvement and research of Bonvicini around the establishment of private and public space altogether and its discontents, such as isolation, exclusionary dynamics, disappointment, and the rise of reactionary feelings.

In Be Your Mirror, 2020, the architecture of the gallery and further of the museum, is taken as a starting point for reflecting on its own function. The clear image of the gallery’s visitors into the polished aluminium is a reminder that everything that shines is the product of hard, continuous labour and care.

Whether in the context of protests as explored in the elaborate series of spray drawing on paper mounted on aluminium plates NEVER TIRE, in Pendant (Guilt) #2, 2020, the new hanging LED sculptures Striplight, 2021, the sculpture EternMale, 2020 , iconic Guhl’s Eternit Chairs covered up in a leather apron, or the new neon work Joy, Power, Humor & Resistance, 2021, the show presents the visitor with familiar totems of constructs and architecture to address the relationship between design, labour, gender, and the economy of the built environments.

[Quelle: https://www.galerie-krinzinger.at/ ]

READ MORE


show all
close all
+
Participants
[1]

No result

+
Publications
[1]

No result

     

last modified at 10.11.2021


Art and Research Database - basis wien