Database > Exhibition / Event > Backyard Economy

Backyard Economy

Ausstellungsinformation: Backyard Economy. 2022

05.11.2022 - 23.12.2022

Heiligenkreuzer Hof, Wien / Österreich

Die aus einem Seminar an der Universität für angewandte Kunst Wien hervorgegangene Gruppenausstellung Backyard Economy zeigt zeitgenössische künstlerische Auseinandersetzungen mit den für die Ökonomie des globalen Kapitalismus grundlegenden, jedoch überwiegend unsichtbaren Formen sozialer Reproduktion. Der Titel zitiert zwei filmische Arbeiten von Martha Rosler – Backyard Economy I und Backyard Economy II (Diane Germaine mowing) (1974) –, in denen die Künstlerin reproduktive und künstlerische Arbeit verbindet.... Frühe marxistisch-feministische Praxen der Institutionskritik nimmt die Ausstellung als Ausgangspunkt und perspektiviert sie auf gegenwärtige Verhältnisse. Die künstlerischen Arbeiten behandeln Dynamiken zwischen Repräsentation, der Arbeit an Produktionsbedingungen und Effekten der Institutionalisierung, und setzen dort an, wo Ausschlüsse und Ausgrenzungen (re-)produziert werden. Sie thematisieren Wechselwirkungen der Auf- und Abwertung, der Ausbeutung und des Profits inner- und außerhalb des Kunstfelds. Dabei fragen sie nach der zentralen Rolle binärer Konstruktionen, geschlechtsspezifischer Festschreibungen sowie (neo-)kolonialer Prägungen in reproduktiver Arbeit, Wertproduktion und Eigentumsverhältnissen und widmen sich so durchaus hartnäckigen Klischees.


The group exhibition Backyard Economy, which is the result of a seminar at the University of Applied Arts Vienna, presents contemporary artistic explorations of the forms of social reproduction, which are fundamental for the economy of global capitalism but remain largely invisible within it. The title quotes two super-8 films by Martha Rosler from 1974, Backyard Economy I and Backyard Economy II (Diane Germaine mowing), in which the artist draws an intimate connection between reproductive and artistic labor. The exhibition takes such early Marxist-feminist perspectives and practices of institutional critique as its point of departure and relates them to contemporary conditions. The works on display deal with motifs of the peripheral and of exclusion, thereby exploring dynamics that arise between forms of representation, the engagement within the conditions of (aesthetic) production, and the effects of institutionalization. They address interactions of valorization and devaluation, exploitation and profit both inside and outside the art field. By questioning binary constructions, gender-specific codifications, and colonial imprints at work in reproductive labor, value production, and property relations, the artistic works devote themselves to tackling quite persistent cliche´s.


Lucie Pia’s contribution is on view at
Tiny Mutual Admiration Societies
University of Applied Arts Vienna
Painting Department, 6th floor, room 626a
Oskar-Kokoschka-Platz 2, 1010 Vienna
8/Dec/2022 – 15/Jan/2023 Hours: Mon – Sun, 12 am – 8 pm


[Quelle: Einladung]

READ MORE


show all
close all
+
Participants
[18]
show all
filter
show more

No result

Refine by
close
+
Publications
[1]

No result

+
Archival documents
[2]

     

last modified at 21.11.2022


Art and Research Database - basis wien